Cultuurjournalist Wijbrand Schaap begon al heel vroeg te experimenteren met eigen websites en digitale verdienmogelijkheden.
Techniek hoeft je tegenwoordig niet meer tegen te houden bij het bouwen van een eigen website.
Veel belangrijk is dat je een band opbouwt met je gebruikers en bezoekers het gevoel geeft dat je waarde biedt.
Wijbrand Schaap is zelfstandig cultuurjournalist en heeft met zijn website de Cultuurpers een onafhankelijk journalistiek medium opgezet dat verhalen brengt over kunst en kunstbeleid.
Lezers leveren op verschillende manieren een bijdrage. Ze kunnen donaties doen na het lezen van gratis artikelen, een abonnement nemen en verder draagt native advertising bij aan de inkomsten van de website.
Business Insider sprak met Wijbrand Schaap over de manier waarop hij bijleert en schaaft aan zijn digitale kennis.
De basis: een band opbouwen met de bezoekers van je site
Al vroeg zag Schaap in dat jezelf ontwikkelen bijdraagt aan je zelfstandigheid op de arbeidsmarkt. Hij besefte dat internet de mogelijkheid biedt om onafhankelijk te produceren en te publiceren.
Zijn digitale reis begon voor Schaap al rond 1996 toen hij zijn eerste website opzette. “Nog helemaal zelf in elkaar gezet met html”, zo omschrijft het het bouwproces van die eerste website.
“Het mooiste is weten hoe het werkt”, zo vertelt Schaap. Om daar aan toe te voegen: “Nieuwe techniek moet je echt zo snel mogelijk zelf door hebben.”
In het begin had Schaap nog discussies met collega's over het belang van internet voor de kunstsector. "Dan werd ik soms onthaald op hoongelach.”
Maar, zo geeft Schaap aan, hij werkte stug door omdat hij erin geloofde dat bereik belangrijk was voor het werk dat hij wilde doen. En daarvoor moest hij dus zelf bereik opbouwen onder lezers.
“Rond 2005/2006 haalde ik zo misschien 70 bezoekers op mijn site per dag.” Niet heel veel, zo wist hij ook, maar collega’s die niets deden bereikten niemand.
“Ik heb in ieder geval goede lezers”, bedacht Schaap. Hij bereikte mensen met wie hij kon beginnen een band op te bouwen. Zo ontstond uit zijn eerste sites in 2009 het Cultureel Persbureau, 'de Cultuurpers'.
Met het besef dat je iets waardevols opbouwt, ben je er nog niet. Er ging flink wat tijd zitten in het ontwikkelen van een site. Gedrevenheid, een passie voor wat je wilt bereiken, is dus belangrijk. “Ik heb volledige autonomie, dat is heel fijn eigenlijk", zegt Schaap.
Met de Cultuurpers verdient Schaap inmiddels zo’n 2.500 euro per maand. Daarmee is het doel nog niet bereikt, want de site groeit door naar een platform waar meerdere journalisten hun geld verdienen met verhalen over kunst en cultuur.
Uitbouwen doe je via trial and error
Daadwerkelijk omzet maken begint met het uitbouwen van de band met bezoekers van je site. “Kijk waar je je geld mee verdient, met alleen Google Adsense is het niet heel veel”, zegt Schaap.
Het uitbouwen van de eerste versies van zijn website naar een alternatief dat ook echt geld opleverde ging in kleine stapjes.
“Via trial and error vind je uit wat goed werkt", geeft Schaap aan. Het ontwikkelen van een website kost moeite en brengt je soms op een pad waarbij er geen hapklare oplossingen zijn. Dat kan alleen werken als je een gevoel hebt dat je dit echt wilt.
“Experimenteer je een ongeluk”, is de kern van de manier waarop Schaap zijn ideeën steeds opnieuw vorm wist te geven.
Nieuwsbrief: oude vorm in nieuw jasje
Zelf een website bouwen is met moderne technische hulpmiddelen steeds makkelijker geworden, benadrukt Schaap. "Je beschikt tegenwoordig eigenlijk voor geen geld over alle techniek."
Wel is het zo dat je steeds moet blijven nadenken over de manier waarop je jouw doelgroep wilt bereiken. Neem bijvoorbeeld de klassieke nieuwsbrief. Dat is op zich een oud medium, maar de manier waarop je je e-mails inzet verandert steeds. Schaap werkt bijvoorbeeld niet met een reeks foto’s en linkjes, “maar een persoonlijke insteek, waarbij ik me richt op de goodwill van mijn lezers.”
Door te werken aan waarde voor je gebruikers, bereik je volgens Schaap meer dan wanneer je “alleen een loketje en een betaalmuurtje” neerzet.
Over betaalmuren, inmiddels gemeengoed bij veel nieuwssites, heeft hij een stellige mening. “Ik ben heel erg tegen paywalls. Bij collega’s merk ik ook dat ze heel veel werken met waardebepaling achteraf.”
De inhoudelijke boodschap staat voor hem voorop, geeft Schaap aan. Afhankelijk van de waarde die je biedt voor verschillende soorten gebruikers, kan er een andere oplossing uitrollen in de manier waarop ze bijdragen aan je inkomsten.